Tältä sivulta löydät Curiosan valmentajien ja yhteistyökumppaneiden esittelyjä. Curiosan valmentajakumppanit ja muut yhteistyökumppanit ovat kokeneita lapsi- ja perhepalveluiden osaajia sosiaalihuollosta, koulutuksesta ja kasvatuksesta sekä terveydenhuollosta. He ovat myös terapia-, ohjaus- ja vuorovaikutustyön ammattilaisia. Teemme yhteistyötä valmennuksissa ja työnohjauksissa osaamisiamme yhdistellen erilaisilla kokoonpanoilla.
Päivi Petrelius
Päivi Petrelius on Curiosan perustaja. Curiosa perustettiin vuonna 2019 mahdollistamaan yhteisöllisen, systeemisen ja dialogisen työotteen vahvistumista lapsi- ja perhepalveluissa, asiakastyössä, verkostoissa, johtamisessa ja kehittämisessä. Päivi on koulutukseltaan sosiaalityöntekijä (YTM) ja yhteiskuntatieteiden tohtori. Hänellä on lähes kolmenkymmenen vuoden kokemus erilaisista kehittämis- ja tutkimustehtävistä järjestöissä, kunnissa, valtionhallinnossa ja korkeakoulussa.
Päivi on verkostojohtamisen kokenut konkari ja verkostokonsultti. Hän on yksi kansallisen tason (THL) systeemisen kouluttajakoulutuksen käynnistäjistä ja intohimoinen systeemisen työotteen ja yhteisövalmennusten kehittäjä. Päivi on yhdessä Helsingin perusopetuksen ja oppilashuollon kanssa kehittänyt systeemisiä yhteisövalmennuksia erityisesti perusopetukseen. Valmennuksia on toteutettu myös perhekeskustoiminnoissa, lastensuojelun avo- ja sijaishuollossa ja jälkihuollossa. Päivi on myös dialoginen ja voimavarakeskeinen työnohjaaja. Päiville on luontaista toimia verkostoissa ja etsiä tapoja yhdistää erilaisten ihmisten osaamisia ja voimavaroja.
Päiviin saat yhteyden: paivi.petrelius@curiosa.fi tai p. +358407590563
Kuulumisiin ja tapaamisiin!
Johanna Savola
Johanna Savola on sosiaalityöntekijä sekä dialogis-systeeminen prosessikonsultti. Johanna on työskennellyt mm. lastensuojelulaitoksissa ja avohuollon sosiaalityöntekijänä ja kuraattorityössä. Tällä hetkellä hän toimii oppilashuollon alueyksikön päällikkönä Helsingissä. Laaja työkokemus lasten ja perheiden eri palveluiden parissa yhdessä systeemisen työotteen kanssa tuovat vankkaa osaamista ja käytännönläheistä näkökulmaa yhteisöjen toimintaan ja hyvinvoinnin kehittämiseen. Hän on osallistunut jo usean vuoden ajan Curiosan systeemisten yhteisövalmennusten pilotointiin, jatkokehittelyyn ja toteuttamiseen.
Jenni Björklöf
Jenni Björklöf on koulukuraattori ja moniammatillisen yhteistoiminnan kehittäjä. Hän työskentelee parhaillaan kehittämistehtävissä. Jenni on kehittänyt erityisesti monialaista työotetta koulussa. Hänellä on kokemukseen perustuva hyvä käytännön tuntuma yhteisöllisen työn kehittämiseen kouluissa systeemisellä työotteella. Laaja työkokemus lapsi- ja perhepalveluista koulukuraattorina, nuorisotyössä, jälkihuollon työntekijänä ja kuntouttavassa työtoiminnassa sekä lastensuojelussa yhdessä vankan vuorovaikutusosaamisen kanssa takaavat rennon ja aikaansaavan ilmapiirin työpajoissa ja valmennuksissa. Jenni on ollut mukana luotsaamassa Curiosan perusopetuksen yksiköille suunnattuja valmennuksia ja sparrailemassa valmennuksiin osallistuneita kouluja yhdessä Päivin kanssa.
Katarina Fagerström
Katarina Fagerström on yhteiskuntatieteiden maisteri ja psykoterapeutti, Perheterapia ja Gestalt terapia (perhe-, pari-, ryhmä- ja yksilöterapia), sekä dialogisen pari- ja perheterapian kouluttaja. Hän on systeemisen työotteen kansallisen kouluttajakoulutuksen sekä systeemisen työotteen kehittäjä. Suomen perhe- ja pariterapiayhdistys valitsi Katarinan Vuoden perheterapeutiksi vuonna 2021. Katarina toimii perheterapeuttina lastensuojelussa, perhesosiaalityössä ja jälkihuollossa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella ja on kehittänyt ja toteuttanut systeemis-dialogisia koulutusprosesseja useiden vuosien ajan eri kohderyhmille, kuten lastensuojelulle, perhekeskuksille, jälkihuollolle, AMK- sosionomi opiskelijoille ja perusopetukselle.
Mirjami Järnefelt
Mirjami Järnefelt on ohjausalan ja vuorovaikutuksen ammattilainen. Peruskoulun oppilaanohjaajana Mirjamilla on kokemusta ohjauksellisesta, pedagogisesta sekä opiskeluhuollollisesta näkökulmasta, ja työskentely kaikille sopivan hyvinvoivan koulun eteen on Mirjamille tärkeää. Ohjaus- ja vuorovaikutusosaamistaan Mirjami kehittää edelleen dialogisen ja voimavarakeskeisen työnohjaajan opinnoissa, joista Mirjami valmistuu maaliskuussa 2024. Mirjami työskentelee tällä hetkellä kehittämistehtävissä, joissa hän keskittyy moniammatilliseen ja monialaiseen yhteistyöhön, hyviin ja sujuviin siirtymiin sekä koulujen hyvinvoinnin edistämiseen Curiosan systeemisten yhteisövalmennusten parissa. Valmentajana Mirjami on kuunteleva ja osallistujalähtöinen, ja pelisilmää löytyy myös pedagogisesti toimivien koulutuspäivien rakentamiseen. Mirjamia on kiitelty helposti lähestyttäväksi, lempeäksi ja analyyttiseksi.
Essi Petrelius
Essi Petrelius on psykiatrinen sairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri ja maaliskuussa 2024 valmistuva voimavarakeskeinen työnohjaaja. Essi on työskennellyt vuodesta 2007 lastenpsykiatriassa. Kokemusta on kertynyt mm. osasto- ja avovastaanottotyöstä sekä ryhmähoitojen koordinaattorin työstä. Tällä hetkellä Essi työskentelee lastenpsykiatriassa esihenkilötehtävissä. Essiä on kiinnostanut erityisesti vanhemmuustyö, lasten psykososiaaliset ryhmämuotoiset hoito- ja kuntoutusmenetelmät ja niiden kehittäminen. Viime aikoina kiinnostus on suuntautunut myös sosiaali- ja terveydenhuollon rajapintayhteistyöhön lasten sote-palveluissa.
Jussi Petrelius
Jussi Petrelius on Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulussa työskentelevä biologian, maantiedon ja terveystiedon lehtori ja systeemisen työotteen valmentaja. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus opettajan työstä ja opettajaksi opiskelevien opiskelijoiden ohjaamisesta harjoittelukoulussa. Jussi on kouluttautunut ohjaustyöhön osana omaa ohjaavan opettajan työtään. Häntä kiinnostavat systeemisen työotteen avaamat mahdollisuudet opettajan työhön ja koulun kehittämiseen sekä sukupolvien välisiin eroihin, koulun sukupuolijärjestykset, koulun yhteiskunnallisen paikan ja roolin muutos sekä opettajana kasvamiseen liittyvät teemat. Hän on omassa kouluyhteisössään mukana oppilashuoltoryhmän toiminnassa.
Mervi Larka-Lehto
Mervi Larka-Lehto on kasvatustieteen maisteri ja vaativan monialaisen erityisopetuksen ammattilainen sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuksen kentältä. Mervi on neuropsykiatrinen valmentaja, kouluttaja ja valmistuu maaliskuussa 2024 dialogiseksi voimavarakeskeiseksi työnohjaajaksi. Mervin lähes parikymmenvuotinen työ sairaalaopetuksen erityisluokanopettajana ja konsultoivana erityisopettajana ovat antaneet laajan kokemuksen verkostoyhteistyöstä sekä lastensuojelun että lasten psykiatrisen hoidon kanssa. Työssään nepsy-oppilaiden kanssa Merville on merkityksellistä se vuorovaikutussuhde, lämpö ja luottamus, jonka oppilaiden ja heidän moninaisten verkostojen kanssa saadaan rakennettua. Mervin sydäntä lähellä ovat arvostava kohtaaminen, turvallinen oppimisympäristö, dialogisen ja systeemisen toimintakulttuurin kehittäminen ja vahvistaminen perusopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa.