Ihmiset

Curiosan valmentajien ja yhteistyökumppaneiden esittelyt

Curiosan valmentajakumppanit ja muut yhteistyökumppanit ovat kokeneita lapsi- ja perhepalveluiden osaajia sosiaalihuollosta, koulutuksesta ja kasvatuksesta sekä terveydenhuollosta. He ovat myös terapia-, ohjaus- ja vuorovaikutustyön ammattilaisia. Teemme yhteistyötä valmennuksissa ja työnohjauksissa osaamisiamme yhdistellen erilaisilla kokoonpanoilla.

Päivi Petrelius

Päivi Petrelius on Curiosan perustaja. Curiosa perustettiin vuonna 2019 mahdollistamaan yhteisöllisen, systeemisen ja dialogisen työotteen vahvistumista lapsi- ja perhepalveluissa, asiakastyössä, verkostoissa, johtamisessa ja kehittämisessä. Päivi on koulutukseltaan sosiaalityöntekijä (YTM) ja yhteiskuntatieteiden tohtori. Hänellä on lähes kolmenkymmenen vuoden kokemus erilaisista kehittämis- ja tutkimustehtävistä järjestöissä, kunnissa, valtionhallinnossa ja korkeakoulussa.

Päivi on verkostojohtamisen kokenut konkari ja verkostokonsultti. Hän on yksi kansallisen tason (THL) systeemisen kouluttajakoulutuksen käynnistäjistä ja intohimoinen systeemisen työotteen ja yhteisövalmennusten kehittäjä. Päivi on yhdessä Helsingin perusopetuksen ja oppilashuollon kanssa kehittänyt systeemisiä yhteisövalmennuksia erityisesti perusopetukseen. Valmennuksia on toteutettu myös perhekeskustoiminnoissa, lastensuojelun avo- ja sijaishuollossa ja jälkihuollossa. Päivi on myös dialoginen ja voimavarakeskeinen työnohjaaja. Päiville on luontaista toimia verkostoissa ja etsiä tapoja yhdistää erilaisten ihmisten osaamisia ja voimavaroja.

Johanna Savola

sosiaalityöntekijä, dialogis-systeeminen prosessikonsultti

Johanna on työskennellyt mm. lastensuojelulaitoksissa ja avohuollon sosiaalityöntekijänä ja kuraattorityössä. Tällä hetkellä hän toimii oppilashuollon alueyksikön päällikkönä Helsingissä. Laaja työkokemus lasten ja perheiden eri palveluiden parissa yhdessä systeemisen työotteen kanssa tuovat vankkaa osaamista ja käytännönläheistä näkökulmaa yhteisöjen toimintaan ja hyvinvoinnin kehittämiseen. Hän on osallistunut jo usean vuoden ajan Curiosan systeemisten yhteisövalmennusten pilotointiin, jatkokehittelyyn ja toteuttamiseen.

Jenni Björklöf

koulukuraattori, moniammatillisen yhteistoiminnan kehittäjä

Jenni työskentelee parhaillaan kehittämistehtävissä. Jenni on kehittänyt erityisesti monialaista työotetta koulussa. Hänellä on kokemukseen perustuva hyvä käytännön tuntuma yhteisöllisen työn kehittämiseen kouluissa systeemisellä työotteella.  Laaja työkokemus lapsi- ja perhepalveluista koulukuraattorina, nuorisotyössä, jälkihuollon työntekijänä ja kuntouttavassa työtoiminnassa sekä lastensuojelussa yhdessä vankan vuorovaikutusosaamisen kanssa takaavat rennon ja aikaansaavan ilmapiirin työpajoissa ja valmennuksissa. Jenni on ollut mukana luotsaamassa Curiosan perusopetuksen yksiköille suunnattuja valmennuksia ja sparrailemassa valmennuksiin osallistuneita kouluja yhdessä Päivin kanssa.

Katarina Fagerström

yhteiskuntatieteiden maisteri ja psykoterapeutti, Perheterapia ja Gestalt terapia (perhe-, pari-, ryhmä- ja yksilöterapia), sekä dialogisen pari- ja perheterapian kouluttaja

Katarina on systeemisen työotteen kansallisen kouluttajakoulutuksen sekä systeemisen työotteen kehittäjä. Suomen perhe- ja pariterapiayhdistys valitsi Katarinan Vuoden perheterapeutiksi vuonna 2021. Katarina toimii perheterapeuttina lastensuojelussa, perhesosiaalityössä ja jälkihuollossa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella ja on kehittänyt ja toteuttanut systeemis-dialogisia koulutusprosesseja useiden vuosien ajan eri kohderyhmille, kuten lastensuojelulle, perhekeskuksille, jälkihuollolle, AMK- sosionomi opiskelijoille ja perusopetukselle.

 

Mirjami Järnefelt

ohjausalan ja vuorovaikutuksen ammattilainen

Mirjamilla on kokemusta sekä peruskoulussa että toisella asteella tehtävästä ohjauksellisesta, pedagogisesta sekä opiskeluhuollollisesta työstä. Työskentely kaikille sopivan hyvinvoivan koulun eteen on Mirjamille tärkeää. Mirjami on kouluttautunut dialogiseksi ja voimavarakeskeiseksi työnohjaajaksi.  Hän työskentelee tällä hetkellä opinto-ohjaajana lukiossa. Hänellä on kokemusta  moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön, hyvien ja sujuvien siirtymien sekä koulujen hyvinvoinnin edistämisestä Curiosan systeemisten yhteisövalmennusten parissa. Valmentajana Mirjami on kuunteleva ja osallistujalähtöinen, ja pelisilmää löytyy myös pedagogisesti toimivien koulutuspäivien rakentamiseen. Mirjamia on kiitelty helposti lähestyttäväksi, lempeäksi ja analyyttiseksi.

Essi Petrelius

psykiatrinen sairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri, dialoginen ja voimavarakeskeinen työnohjaaja

Essi on työskennellyt vuodesta 2007 lastenpsykiatriassa. Kokemusta on kertynyt mm. osasto- ja avovastaanottotyöstä sekä ryhmähoitojen koordinaattorin työstä. Tällä hetkellä Essi työskentelee lastenpsykiatriassa esihenkilötehtävissä. Essiä on kiinnostanut erityisesti vanhemmuustyö, lasten psykososiaaliset ryhmämuotoiset hoito- ja kuntoutusmenetelmät ja niiden kehittäminen. Viime aikoina kiinnostus on suuntautunut myös sosiaali- ja terveydenhuollon rajapintayhteistyöhön lasten sote-palveluissa.

Jussi Petrelius

biologian, maantiedon ja terveystiedon lehtori, systeemisen työotteen valmentaja

Jussi työskentelee Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulussa. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus opettajan työstä ja opettajaksi opiskelevien opiskelijoiden ohjaamisesta harjoittelukoulussa. Jussi on kouluttautunut ohjaustyöhön osana omaa ohjaavan opettajan työtään. Häntä kiinnostavat systeemisen työotteen avaamat mahdollisuudet opettajan työhön ja koulun kehittämiseen sekä sukupolvien välisiin eroihin, koulun sukupuolijärjestykset, koulun yhteiskunnallisen paikan ja roolin muutos sekä opettajana kasvamiseen liittyvät teemat. Hän on omassa kouluyhteisössään mukana oppilashuoltoryhmän toiminnassa.

 

Mervi Larka-Lehto

kasvatustieteen maisteri, neuropsykiatrinen valmentaja ja kouluttaja, dialoginen ja voimavarakeskeinen työnohjaaja

Mervi on vaativan monialaisen erityisopetuksen ammattilainen sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuksen kentältä. Mervin lähes parikymmenvuotinen työ sairaalaopetuksen erityisluokanopettajana ja konsultoivana erityisopettajana ovat antaneet laajan kokemuksen verkostoyhteistyöstä sekä lastensuojelun että lasten psykiatrisen hoidon kanssa. Työssään nepsy-oppilaiden kanssa Merville on merkityksellistä se vuorovaikutussuhde, lämpö ja luottamus, jonka oppilaiden ja heidän moninaisten verkostojen kanssa saadaan rakennettua. Mervin sydäntä lähellä ovat arvostava kohtaaminen, turvallinen oppimisympäristö, dialogisen ja systeemisen toimintakulttuurin kehittäminen ja vahvistaminen perusopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa.

Emnet Tarer

sosionomi YAMK, antirasistisen sosiaalipedagogiikan ja oppilashuollon asiantuntija, monitoimijaisen yhteistyön, kiusaamisen vastaisen työn ja restoratiivisen sovittelun osaaja

Emnet on sosiaali-ja terveydenhuollon kehittämisen ja johtamisen ylemmän amk-tutkinnon suorittanut ”Special agent of change”. Erikoistunut antirasistiseen sosiaalipedagogiikaan ja oppilashuoltoon sekä restoratiiviseen sovitteluun. Usean vuoden kokemus esihenkilötehtävistä, niin operatiivisesta kuin henkilöstöjohtamisesta.

Emnetille rasismin torjuminen, yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden edistäminen ovat  erittäin lähellä sydäntä. Hän on monialaisen ja monitoimijaisen yhteistyön asiantuntija ja on erikoistunut kouluissa tehtävään opiskeluhuoltotyöhön, kouluhyvinvoinnin sekä turvallisuuden kehittämisen kysymyksiin. Hän on intohimoinen ja inhimillinen kehittäjä, jonka toiminta pohjautuu antirasistiseen, restoratiiviseen, systeemiseen, dialogiseen ja inklusiiviseen työotteeseen. 

Emnetilla on myös vahva kokemus kiusaamisen vastaisesta työstä. Hän on ollut mukana kehittämässä ja jalkauttamassa kouluihin sekä Helsingissä että Espoossa kiusaamisen, häirinnän ja väkivallan ennaltaehkäisyn ja puuttumisen toimintamallia. Emnetille kaikki lähtee yhteisöstä ja yhteistyöstä, maailmallakin tunnettu käsite “It takes a village” on kaiken keskiössä. Yhteistyöhön tulisi osallistua ei vain ammattilaiset, vaan kaikki lasten arjessa olevat aikuiset sekä lapset itse.