Joululukemista
Kun työt loppuvat ja joululoma alkaa, niin on vihdoin aikaa lukea. Ja kun joulupukin tuomat lahjakirjat on luettu, niin loppulomasta voisi olla jo intoa lukea ammatillisiakin lehtiä. Keräsin tällaisen listan kansainvälisiä systeemiseen ja suhdeperustaiseen lähestymistapaan liittyviä lehtiä ja muitakin lähteitä kaikille asiasta kiinnostuneille. Samalla huomasin, että tarvetta voisi olla vielä
Kouluyhteisön hyvinvointi vahvistuu pysähtymällä ja oppimalla yhteisönä
Kouluvuosi on jälleen käynnissä. Koulujen pihat, käytävät ja luokat täyttyvät oppilailla, uusilla koulutulokkailla, koulua vaihtavilla – monenlaisilla ja erilaisilla lapsilla ja nuorilla taustoineen, vahvuuksineen ja haasteineen. Tämä syksy voi olla monille kouluille taas vähän erilainen elettyjen koronavuosien jälkeen. Juuri nyt, koulujen alkaessa lasten ja nuorten ilo koulukavereiden tapaamisesta ja tavalliseen
Tilaa pysähtymiselle – kuinka pysähtyä ajattelemaan lasta?
Äärimmäiset lapsiin liittyvät tragediat nostavat esiin kysymyksen järjestelmän kyvystä suojella lapsia. Tilanteet herättävät voimakkaita reaktioita – voimattomuutta ja turhautumista, syyllisyyttä ja riittämättömyyttä. Reaktiona voi olla ongelmien kieltämistä ja pahimmillaan yksittäisten työntekijöiden syyllistämistä. Niiden sijaan tarvitaan kolmas tie, jossa tunnistetaan, että kehittämistä ja opittavaa on paljon ja asetutaan yhdessä pohtimaan, mistä
Mitä olisi systeeminen ja suhdeperustainen työote palvelutarpeen arvioinnissa ja monitoimijaisessa arvioinnissa?
Tämmöistä pohditaan Curiosan toteuttamassa työpajassa yhteistyössä LUMO-hankkeen kanssa huomenna. Työpajassa hyödynnetään teeman työstämiseen narratiivista lähestymistapaa. Seikkaillaan äskettäin valmistuneen sosiaalityöntekijän, Saaran matkassa ja katsotaan, miten Saara lähtee työstämään Paavosta tehtyä lastensuojeluilmoitusta. Saara ja hänen asiakkaansa Paavo ovat fiktiivisiä hahmoja, mutta Saaran ja Paavonkin elämässä on paljon tunnistettavaa perhesosiaalityön ja lastensuojelun arjesta.
Palmikoidaan lasten, nuorten ja perheiden tuki ehyeksi kokonaisuudeksi systeemisellä työotteella
Lapsi- ja perhepalvelut ovat isojen muutosten edessä. Kunnat fuusioituvat hyvinvointialueiksi ja oppilashuolto siirtyy niiden vastuulle. Lapset ja nuoret elävät edelleen arkeaan kouluissa, kotona ja vapaa-ajan ympäristöissään – arkiyhteisöissään. Miten lasten, nuorten ja perheiden tuki voisi olla muutosten keskellä ja niiden yli yhteisöllistä ja arkikeskeistä? Millainen työote vahvistaa lasten, nuorten ja
Mistä on perhe- ja sosiaalipalveluiden tuloksellisuus tehty – tarkistuslista hyvinvointialueiden kehittäjille
Mitä tutkijoille selvisi kun he kysyivät otsikossa esitetyn kysymyksen? Tutkijat Ivana La Valle, Di Hart, Lisa Holmes ja Vania S. Pinto (2019) ovat etsineet kysymykseen vastausta empiirisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusprosessin tuloksena on rakentunut perhe- ja sosiaalipalveluiden tuloksellisuuden viitekehys. Kontekstina on Englanti, joten tutkimusta kannattaa lukea kulttuurisensitiivisin silmälasein. Mutta tulokset ovat