Tutkimusta ja bloggailua

Dialoginen ihmiskäsitys luo hyvän perustan vuoropuhelulle asiakastyössä, terapiassa ja työnohjauksessa

Sain viime vuoden lopulla käsiini Jaakko Seikkulan tuoreen kirjan “Dialogi parantaa – mutta miksi?”. On todella hienoa, että tällainen dialogisuutta avaava perusteos on julkaistu suomenkielellä. Nostan tässä blogissa esiin joitakin itselleni tärkeitä Jaakko Seikkulan ajatuksia, joita voi soveltaa niin asiakastyössä kuin työnohjaajankin työssä. Dialogissa oleminen alkaa syntymästä Seikkulan mukaan dialogissa

Lue lisää »

Väkivallaton vastarinta – ihmisoikeusliikkeiden opeilla nuorten vahingollista käytöstä vastaan

Ikiaikainen lähimmäisen rakastamisen periaate yhdistyneenä Mahatma Gandhin väkivallattoman vastarinnan periaatteeseen on Martin Luther Kingin mukaan voimakas strategia, jolla vaikuttaa epäoikeudenmukaisuuteen ja alistukseen. Ihmisoikeusliikkeistä, Kingin ja Gandhin ajatuksista peräisin olevat arvot ja periaatteet ovat pohjana professori Haim Omerin kehittämässä Non violent resistance -työtavassa. Siinä nuorten rajattomaan ja aggressiiviseen käytökseen vaikutetaan väkivallattoman

Lue lisää »

Työnohjaus arjen työn tukena lapsi- ja perhepalveluissa – systeemisesti, dialogisesti ja tutkimustietoa hyödyntäen

Työnohjaus on laajasti käytössä oleva työelämän tukirakenne sosiaali- ja terveydenhuollossa lapsi- ja perhepalveluissa. Tarvetta työnohjaukselle olisi paljon myös kasvatuksen ja opetuksen puolella, peruskouluissa ja varhaiskasvatuksessa, mutta siellä työnohjaus on harvinaisempaa. Työnohjaus on ammatillisen keskustelun muoto, jonka tavoitteena keskustelun keinoin ja neuvotellen parantaa ohjauksessa olevan henkilön tai tiimin työhön liittyvää toimintakykyä

Lue lisää »

Joululukemista

Kun työt loppuvat ja joululoma alkaa, niin on vihdoin aikaa lukea. Ja kun joulupukin tuomat lahjakirjat on luettu, niin loppulomasta voisi olla jo intoa lukea ammatillisiakin lehtiä. Keräsin tällaisen listan kansainvälisiä systeemiseen ja suhdeperustaiseen lähestymistapaan liittyviä lehtiä ja muitakin lähteitä kaikille asiasta kiinnostuneille. Samalla huomasin, että tarvetta voisi olla vielä

Lue lisää »

Kouluyhteisön hyvinvointi vahvistuu pysähtymällä ja oppimalla yhteisönä

Kouluvuosi on jälleen käynnissä. Koulujen pihat, käytävät ja luokat täyttyvät oppilailla, uusilla koulutulokkailla, koulua vaihtavilla – monenlaisilla ja erilaisilla lapsilla ja nuorilla taustoineen, vahvuuksineen ja haasteineen. Tämä syksy voi olla monille kouluille taas vähän erilainen elettyjen koronavuosien jälkeen. Juuri nyt, koulujen alkaessa lasten ja nuorten ilo koulukavereiden tapaamisesta ja tavalliseen

Lue lisää »

Tilaa pysähtymiselle – kuinka pysähtyä ajattelemaan lasta?

Äärimmäiset lapsiin liittyvät tragediat nostavat esiin kysymyksen järjestelmän kyvystä suojella lapsia. Tilanteet herättävät voimakkaita reaktioita – voimattomuutta ja turhautumista, syyllisyyttä ja riittämättömyyttä. Reaktiona voi olla ongelmien kieltämistä ja pahimmillaan yksittäisten työntekijöiden syyllistämistä. Niiden sijaan tarvitaan kolmas tie, jossa tunnistetaan, että kehittämistä ja opittavaa on paljon ja asetutaan yhdessä pohtimaan, mistä

Lue lisää »